Ο Μίκης Θεοδωράκης και οι φίλοι του στην Κρήτη

Αρχή Ημερολόγιο Τα νέα του 2006

Τα νέα του 2006

Το πρόγραμμα των κεντρικών εκδηλώσεων του Διεθνούς Κέντρου «Μουσείον» Μίκης Θεοδωράκης για το έτος 2007

E-mail Εκτύπωση

Το πρόγραμμα των κεντρικών εκδηλώσεων του Διεθνούς Κέντρου «Μουσείον» Μίκης Θεοδωράκης για το έτος 2007 ανακοινώθηκε με την παρουσία του Μίκη Θεοδωράκη την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2006 στην εορταστική εκδήλωση προς τιμήν των επιτίμων ιδρυτικών μελών και των χορηγών του Κέντρου στις αίθουσες του ξενοδοχείου GRANDE BRETAGNE.

Μίκης Θεοδωράκης«Tο 1968 ήμουν εξόριστος και το 2006 έγινα μουσείο στη Ζάτουνα». Με αυτά τα, υπαινικτικά για την ιστορία, λόγια, ο Μίκης Θεοδωράκης απηύθυνε χαιρετισμό στην τιμητική για τους χορηγούς του «Διεθνούς Κέντρου Μίκης Θεοδωράκης» Εθνική Τράπεζα, Ελληνικά Πετρέλαια, Attica Bank, Τράπεζα Κύπρου, ASPIS BANK, Εθνική Ασφαλιστική, ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΚΗ, Content, Klimanet, εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Grande Bretagne, κατά την οποία ανακηρύχθηκε το έτος 2007 ως έτος ανάπτυξης δράσεων και πολιτικού προβληματισμού για τα αίτια της εκτροπής της δημοκρατικού πολιτεύματος και της υπονόμευσης της συλλογικότητας, όχι μόνο στην Ελλάδα του ΄67, αλλά σε έναν ορίζοντα παγκόσμιο και διαχρονικό. Αφορμή δίνει η συμπλήρωση 40 ετών από την εγκαθίδρυση της δικτατορίας και στο πλαίσιο αυτό, την 21.4.2007 θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με άξονα διεθνή έκθεση πολιτικής γελοιογραφίας της περιόδου 1967 – 1974. Με αφετηρία τους αγώνες για την ελευθερία, από τη Βαστίλλη μέχρι σήμερα, θα παρουσιαστούν σε ηλεκτρονική σκηνοθεσία στη Ζάτουνα τα μεγάλα γεγονότα που σημάδεψαν την ανάπτυξη της δημοκρατίας στις κοινωνίες της Ευρώπης. Σε συνάρτηση με την πολιτική πτυχή της προσωπικότητας του Μίκη Θεοδωράκη, θα διοργανωθεί «δίκη» στην Πνύκα, όχι για να τιμηθούν όσοι αντιστάθηκαν, αλλά για να διερευνηθούν οι λόγοι που «παρέλυσαν» ή δεν ενδυνάμωσαν τις θεσμικές συνιστώσες του δημοκρατικού πολιτεύματος ώστε να εμποδιστεί η εγκαθίδρυση της δικτατορίας. Η διαδικασία αυτή θα δώσει την ευκαιρία να αναδειχθεί όχι μόνο ο πολιτικός λόγος του Μίκη Θεοδωράκη, αλλά και τα ρεύματα στην τέχνη, τον πολιτισμό και τη φιλοσοφία που μπορούν να συμβάλουν στην εμπέδωση της συλλογικότητας, της πολιτικής και της «πολιτείας».

Επίσης ανακοινώθηκε ότι θα δημιουργηθεί αλέα, στους χώρους του Μουσείου – Στέγης Μουσών στη Ζάτουνα, με τους αδριάντες των επιφανών ποιητών στους στίχους των οποίων έδωσε πνοή ο Μίκης με τη μουσική του. Όπως επεσήμανε ο Πρόεδρος του «Διεθνούς Κέντρου Μίκης Θεοδωράκης», Τάσος Πετρόπουλος, στόχος της δράσης του Μουσείου, είναι να προβληθεί η τέχνη και ο πολιτισμός διότι είναι η βαριά βιομηχανία του τόπου μας, και υπενθύμισε την άποψη του, παρόντος στην εκδήλωση, Αδαμάντιου Πεπελάση, ότι ο πολιτισμός προάγει την κοινωνία σε όλα τα επίπεδα και κυρίως στην οικονομία.

Τις κατευθύνσεις αυτές επιδοκίμασε ο επίτιμος πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών Κώστας Δεσποτόπουλος, ο οποίος στο χαιρετισμό που απηύθυνε υποστήριξε με θέρμη τους στόχους του Μουσείου – Διεθνούς Κέντρου και κάλεσε τους οικονομικούς παράγοντες της χώρας να συμβάλουν στην ανέγερση εγκαταστάσεων στη Ζάτουνα για να αναπτυχθούν οι πολύπλευρες δράσεις του. Αξιοσημείωτη ήταν η ανακοίνωση του Αδαμάντιου Πεπελάση ότι δωρίζει την βιβλιοθήκη του στο Διεθνές Κέντρο Μίκης Θεοδωράκης, γεγονός που καθιστά ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη εμπλουτισμού των εγκαταστάσεων του Κέντρου στη Ζάτουνα.

 

ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: CD ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ "ΡΩΜΙΟΣΥΝΗ & ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ" ΜΕ ΤΟ ΓΙΩΡΓΟ ΝΤΑΛΑΡΑ

E-mail Εκτύπωση
Παρουσιάστηκε στις 20-12-2006 το νέο CD του Μίκη Θεοδωράκη με τη «Ρωμιοσύνη» και το «'Αξιον Εστί» με ερμηνία του Γιώργου Νταλάρα

Η «Ρωμιοσύνη»
Ήταν φυσικό η παρουσίαση του δίσκου να προκαλεί στον Μίκη ευφορία. Κατ' αρχάς για την ποιότητα των ερμηνειών και της ηχογράφησης που είναι «κοντά στα σύγχρονα ηχητικά ακούσματα». Αλλά και γιατί η «Ρωμιοσύνη» ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια. «Κανείς δεν τόλμησε να την αγγίξει. Όχι μόνο γιατί ο Μπιθικώτσης είχε βάλει τον πήχυ πολύ ψηλά αλλά και γιατί το έργο έχει τρομακτικές ερμηνευτικές δυσκολίες. Πολύ σωστά περίμενε ο Νταλάρας τόσα χρόνια ώστε να είναι έτοιμος να κάνει το μεγάλο βήμα. Και είμαι ευτυχής που διάλεξε να την κυκλοφορήσει στη σημερινή εποχή, την πνευματικά πιο άνυδρη απ' όσες έχω ζήσει».

«Κανείς μας δεν άγγιζε τη "Ρωμιοσύνη"», επιβεβαίωσε και ο Γιώργος Νταλάρας. Και ο ίδιος χρόνια δεν το σκεφτόταν καν, μέχρι να φτάσει σε ένα σημείο ερμηνευτικής ωριμότητας και «να την τραγουδήσω με μεγάλο αίσθημα ευθύνης. Η ερμηνεία του Μπιθικώτση είναι αξεπέραστη...».

Το «Αξιον Εστί»
Το «Αξιον Εστί» έχει αντίθετα γνωρίσει πολλές διαφορετικές ερμηνευτικές εκδοχές. Και έχει προηγηθεί ηχογράφηση με τον Γιώργο Νταλάρα, από την ιστορική συναυλία το '88 όταν ο Μίκης έμπαινε για πρώτη φορά στον απαγορευμένο μέχρι τότε για εκείνον χώρο του Ηρωδείου (έργα του είχαν παιχτεί, ποτέ μέχρι τότε ωστόσο δεν τα είχε διευθύνει ο ίδιος). Καθώς, το έργο είχε ηχογραφηθεί τότε ερασιτεχνικά από δικάναλο, το αποτέλεσμα δεν ικανοποιούσε τον Νταλάρα...

Η τωρινή ηχογράφηση έχει γίνει υπό τις καλύτερες συνθήκες στο Μέγαρο. Το υπογράμμισε κι αυτό ο Μίκης Θεοδωράκης, επισημαίνοντας και την εξαιρετική ερμηνευτική συμβολή στο «Αξιον Εστί» του Τάση Χριστογιαννόπουλου και του Γιώργου Κιμούλη. Αφηγητής ο τελευταίος ευχαρίστησε για την «τιμή να αρθρώνω αυτό το λόγο-ύμνο της κατάφασης στη ζωή». Συμμετέχουν ακόμα η Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης», η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ υπό τον Ανδρέα Πυλαρινό, οι χορωδίες της ΔΕΗ υπό τον Κωστή Κωνσταντάρα, του Δήμου Αθηναίων υπό τον Σταύρο Μπερή και η Νεανική Χορωδίου Λεοντείου Λυκείου Νέας Σμύρνης υπό την Κατερίνα Βασιλικού.

Η παρούσα ηχογράφηση δεν θα παιχτεί από τα ραδιόφωνα. Είναι σίγουρος ο Μίκης. «Κρίμα», είπε, «που μετά από τόσες θυσίες οι 1.000 ραδιοφωνικοί σταθμοί που υπάρχουν δεν παίζουν ελληνικά τραγούδια. Οι γραικύλοι όμως αγνοούν τη ράτσα τους.(...) Αλλά εγώ νομίζω ότι δεν πέρασε ποτέ η μόδα μας. Γιατί εμείς γράφαμε πάντα για τον λαό. Και ο λαός έχει διάρκεια...».

Από την Ελευθεροτυπία 21-12-2006

 

ΣΧΟΛΙΟ: Ο πόλεμος των μικρών

E-mail Εκτύπωση
Του Γεωργιου Π. Μαλούχου στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ Πέμπτη, 21 Δεκεμβρίου 2006

Στα 1874, ο Αντον Μπρούκνερ έστειλε στην «Ορχήστρα των φίλων της Μουσικής», τη σημερινή περίφημη Φιλαρμονική της Βιέννης, την τέταρτη ή «Ρομαντική» συμφωνία του, που σήμερα δεν είναι μόνο το πιο διάσημο έργο του αλλά και το εμβληματικό έργο του ρομαντισμού. H διοίκηση της Ορχήστρας τη βρήκε «κατώτερη». Και την απέρριψε.

Προχθές, μια άλλη διοίκηση, όχι βέβαια συγκρίσιμη, αυτή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, σταμάτησε 32 παραστάσεις του μπαλέτου του Μίκη Θεοδωράκη «Ζορμπάς» στη Γερμανία και την Πολωνία. Προφανώς κι αυτή βρήκε τη μουσική «κατώτερη». Κι όμως, ήδη, αυτή τη στιγμή, ο «Ζορμπάς» είναι ένα από τα ελάχιστα σύγχρονα μπαλέτα με συνεχή διεθνή παρουσία. Είχε παραγγελθεί από την Αρένα της Βερόνας και ανέβηκε εκεί με πολύ μεγάλη επιτυχία, ενώ, στη συνέχεια, το ίδιο έγινε στη Ρώμη, στο Παρίσι, στο Σίδνεϊ, στο Κάιρο, στη Βουδαπέστη, στο Μετς, στο Βίλνιους... Εν τω μεταξύ, στη συμφωνική του μορφή, το μπαλέτο παίχθηκε στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Μόντρεαλ υπό τον αρχιμουσικό της Σαρλ Ντιτουά. Οι ίδιοι το ηχογράφησαν για την κορυφαία κλασική δισκογραφική εταιρεία DECCA όπου συμπράττει και μια άλλη θρυλική ορχήστρα, η Philharmonia του Λονδίνου. Oταν εκδόθηκε το CD, οι «New York Times» το συμπεριέλαβαν ανάμεσα στις 20 κορυφαίες συμφωνικές εκδόσεις στον κόσμο για το έτος 2003... Την ίδια στιγμή, οι ηχογραφήσεις συμφωνικών έργων του Μίκη Θεοδωράκη γνωρίζουν διεθνή άνθηση – μεταξύ άλλων, ας αναφέρει κανείς μόνον ένα με ιδιαίτερη συμβολική σημασία: πέρυσι στη Γερμανία εκδόθηκε ένα διπλό CD που διευθύνει ο μεγάλος αρχιμουσικός Κegel: στο ένα είναι η Ογδόη συμφωνία του Μπρούκνερ και, στο άλλο, η Εβδόμη του Θεοδωράκη...

Αλλά βέβαια, αυτά τα κάνουν οι διάφοροι «κουτόφραγκοι» που από μουσική δεν ξέρουν όπως εδώ οι δικοί μας. Ας αφήσουμε λοιπόν τα «ποιοτικά» και ας πάμε και σε κάποια αμιγώς «ποσοτικά» δεδομένα. To Google είναι η παγκοσμίως πιο διαδεδομένη μηχανή αναζήτησης στο Διαδίκτυο. Χθες, αναζήτησα τις εγγραφές στο όνομα Μίκης Θεοδωράκης. Ηταν 102.000. Πόσες όμως ήταν οι εγγραφές με λατινικά στοιχεία, Mikis Theodorakis; Αλλες... 520.000. Πάνω από μισό εκατομμύριο εγγραφές ξένης, όχι ελληνόφωνης προέλευσης! Και μόνο Theodorakis, 900.000. Τέλος, έψαξα και κάτι ακόμα: Zorba. Αποτέλεσμα; 2.190.000 εγγραφές. Tο αν και τι σημαίνουν αυτά, ας το αξιολογήσει ο καθένας όπως νομίζει. Απλώς, είναι απορίας άξιον πώς γίνεται κάποιοι να... εκτοπίζουν τις 520.000 ή τις πάνω από 2.000.000 εγγραφές. Με ποιο κριτήριο; Πού, ποιος το θέτει;

Λογική απάντηση δεν υπάρχει. Ενα έργο που παίζεται παντού και έχει κοινό, που έχει τέτοια διεθνή δισκογραφία, που η πιο απαιτητική διεθνής κριτική το εξυμνεί. Και που οι δικοί μας το κόβουν. Γιατί έτσι θέλουν. Μπορεί λοιπόν να μην υπάρχει λογική απάντηση, υπάρχει όμως μια επαρκής απάντηση: το βαθύ επαρχιωτικό κόμπλεξ της –εντός κι εκτός συνόρων– φτηνής ελληνικής ψευτοϊντελιγκέντσιας. Ενός θλιβερού πολυπλόκαμου «σιναφιού» που αυτοαναπαράγεται διαρκώς και που ουδέποτε άντεξε και ανέχθηκε ότι το ξεπέρασε πραγματικά, όπως συνέβη όχι μόνο με τον Μίκη Θεοδωράκη –το ποιος είναι και γιατί είναι ό,τι είναι στο διεθνές στερέωμα και πόσους άλλους τέτοιους έχουμε, ας το πραγματευτούμε μια άλλη φορά– μα και με άλλους μεγάλους, όπως λ.χ. τον Νίκο Σκαλκώτα και τον Δημήτρη Μητρόπουλο. Μόνο που από τέτοιους πολέμους των μικρών δεν βγαίνουν φυσικά χαμένοι οι μεγάλοι. Ο τόπος και το έθνος των Ελλήνων βγαίνουν χαμένοι.

 

ΕΝΑ ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

E-mail Εκτύπωση
Μίκης Θεοδωράκης
Μίκης ΘεοδωράκηςΤο Δημοτικό Σχολείο της Ζάτουνας μεταμορφώθηκε σ' έναν υπερσύγχρονο και άρτια εξοπλισμένο μουσείο "Μίκης Θεοδωράκης". Ένα πέτρινο κτίριο, χαρακτηριστικό δείγμα σχολικής αρχιτεκτονικής των αρχών του προηγούμενου αιώνα, στο οποίο φοίτησαν και τα δύο παιδιά του συνθέτη, Μαργαρίτα και Γιώργος, τα χρόνια της εξορίας, αφιερώθηκε στο Μίκη. Ο Δήμος Δημητσάνας και όσοι δούλεψαν περισσότερο από 10 χρόνια για την υλοποίησή του δεν θέλησαν -όπως είπαν- να δημιουργήσουν ένα παραδοσιακό μουσείο, μια προβλέψιμη "αποθήκη μνήμης" αλλά ένα ζωντανό χώρο ο οποίος φιλοξενεί ήδη, εκτός από ενθυμήματα και ντοκουμέντα από το θυελλώδη βίο του συνθέτη (χειρόγραφα, επιστολές, παρτιτούρες, φωτογραφίες), και σύγχρονα έργα τέχνης (γλυπτά, πίνακες ζωγραφικής) εμπνευσμένα από τη ζωή του Μίκη Θεοδωράκη μαζί με άλλα έργα ευρύτερου ενδιαφέροντος.

Περισσότερα...
   

O ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΜΙΚΗ

E-mail Εκτύπωση
Ο Δήμος Κορυδαλλού γιόρτασε τα 60 χρόνια από τη ίδρυση του τιμώντας τον μεγάλο δημιουργό και διοργανώνοντας μια μεγάλη συναυλία με τα έργα του στις 15-9-2006.

"Ένα όνομα, μια ιστορία. Ο Μίκης Θεοδωράκης, ο «Μίκης μας», δε χρειάζεται συστάσεις. Ένας άνθρωπος-σύμβολο, ένας συνθέτης, η μουσική του οποίου έχει γίνει παγκοσμίως αποδεκτή ως δήλωση ειρήνης, αγώνα και δημοκρατίας. Ταυτόχρονα ένας πολιτικός με έντονη δράση, που έδωσε το δικό του δυναμικό «παρών» σε όλες τις κρίσιμες στιγμές του τόπου μας." σημειώνεται στο πρόγραμμα της εκδήλωσης.

Περισσότερα...
 

ΓΙΑ ENA ΑΝΟΙΚΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ» ΣΤΟΥΣ ΑΓ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥΣ ΧΑΝΙΩΝ

E-mail Εκτύπωση
Μίκης ΘεοδωράκηςΣε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν ο Νομάρχης Χανίων Γιώργος Κατσανεβάκης και ο Αντινομάρχης και Πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Φίλων του Μίκη Θεοδωράκη Γιώργος Αγοραστάκης στις 21-8-2006, ενημέρωσαν για τις ενέργειες της Νομαρχίας προς το Υπουργείο Τουρισμού για την δημιουργία ανοικτού θεάτρου "Μίκης Θεοδωράκης" στην περιοχή των Αγίων Αποστόλων Χανίων.

"Στα πλαίσια των εκδηλώσεων -είπε ο Νομάρχης- για το γιορτασμό των 80 χρόνων του Μίκη Θεοδωράκη που οργάνωσε η Νομαρχία Χανίων πριν ένα χρόνο ιδρύθηκε και ο «Παγκρήτιος Σύλλογος Φίλων του Μίκη Θεοδωράκη» από επιφανείς Κρήτες και φορείς για να αναλάβει την συστηματική μελέτη και προβολή του έργου του στην Κρήτη και την δημιουργία «Ιδρύματος Μίκη Θεοδωράκη» στα Χανιά. Το Δεκέμβρη του 2005 από το Σύλλογο διατυπώθηκε η πρόταση προς τους φορείς των Χανίων, για τη δημιουργία ανοικτού θεάτρου και διεθνούς φεστιβάλ στην περιοχή των Αγ. Αποστόλων Χανίων με το όνομα του Μίκη Θεοδωράκη.

Η Νομαρχία υιοθετώντας την πρόταση, ανέθεσε την διερεύνησή της σε διεθνώς αναγνωρισμένο αρχιτέκτονα, Μάνο Περάκη ειδικό στα ανοικτά θέατρα, ο οποίος προσδιόρισε την χωροθέτηση και το κατάλληλο μέγεθος για ένα ανοικτό θέατρο στο οποίο να λειτουργούν όλες οι τέχνες λόγου και μουσικής. Το θέατρο χωροθετείται νότια και ανατολικά από το υπάρχον γήπεδο σε χώρο ο οποίος δεν δεσμεύεται από τον αρχαιολογικό χαρακτηρισμό.

Το θέατρο -1500 θέσεων περίπου- σ' αυτήν την θέση εναρμονίζεται με τον αρχαιολογικό και περιβαλλοντικό χαρακτήρα της περιοχής και θα βοηθήσει στο να αντιμετωπιστούν μια σειρά προβλήματα που εμφανίζονται στον χώρο. Θα αποτελέσει μια σοβαρή πολιτιστική υποδομή που λείπει απ' την περιοχή μας και η οποία θα αναβαθμίσει ποιοτικά τον τουρισμό του νομού. Γίνεται τέλος στον τόπο καταγωγής του Μίκη Θεοδωράκη και αποτελεί ελάχιστο χρέος τιμής σ' αυτόν τον μεγάλο δημιουργό που τιμά και δοξάζει τον τόπο του.

Την πρόταση αυτή ο Νομάρχης Χανίων πρόβαλε επανειλημμένα στην Υπουργό Τουρισμού, από την οποία ζητήθηκε η παραχώρηση της χρήσης της έκτασης που είναι αναγκαία από την ΕΤΑ ΑΕ, για την εγκατάσταση και λειτουργία του θεάτρου.

Με χαρά δεχόμαστε την κατ' αρχήν θετική ανταπόκριση της Υπουργού Τουρισμού, όπως εκφράστηκε με δημόσια δήλωσή της προ ημερών στα Χανιά."

Η πρόταση για το Θέατρο και το Ίδρυμα "Μίκης Θεοδωράκης" στους Αγίους Αποστόλους έγινε στο παρελθόν από το Παγκρήτιο Σύλλογο Φίλων του Μίκη Θεοδωράκη και υιοθετήθηκε από την Νομαρχία Χανίων.

Περισσότερα...
 

Τα «Θεοδωράκεια 2006» της Χίου

E-mail Εκτύπωση
Οι τριήμερες εκδηλώσεις για τα «Θεοδωράκεια 2006» στη Χίο ολοκληρώθηκαν την Κυριακή 16-7-2006 με συναυλία από τη λαϊκή ορχήστρα «Μ. Θεοδωράκης» και σολίστες τη Γλυκερία και τον Δημήτρη Μπάση σε ένα υπαίθριο θέατρο που φέρει το όνομα του μεγάλου συνθέτη. Παράλληλα βραβεύτηκαν με το βραβείο «Μίκης Θεοδωράκης», που από φέτος θεσμοθέτησε ο Δήμος Χίου, για τη συμβολή τους στην ελληνοτουρκική προσέγγιση, ο ίδιος ο Μίκης όπως και ο συναγωνιστής του Ζουλφού Λιβανέλι. Επίσης βραβεύτηκαν ο δήμαρχος Τσεσμέ Φάικ Τουτούνζογλου, ο πρώην δήμαρχος Αλατσάτων Ρεμζί Οζέν και ο πρώην βουλευτής (Τουρκοκρητικός στην καταγωγή) Αντίμ Ντενίρ.

Οι εκδηλώσεις άνοιξαν με τους «Ιστιοπλοϊκούς Αγώνες Ειρήνης» Χίου-Τσεσμέ-Χίου, που πραγματοποιήθηκαν Παρασκευή και Σάββατο, με τη συμμετοχή 9 χιώτικων σκαφών. Μάλιστα, στα μέσα της διαδρομής τα χιώτικα σκάφη ανοικτής θαλάσσης τα προϋπάντησαν τουρκικά, όπου Χιώτες και Τσεσμελήδες κολυμβητές έπεσαν στη θάλασσα κρατώντας τις σημαίες των χωρών τους.
Το όνομα του Χιώτη Μίκη πήρε εξάλλου η παιδική χορωδία του Δήμου Χίου, η ίδρυση της οποίας ανακοινώθηκε από το δήμαρχο Χίου.

Την ικανοποίησή του για τη διοργάνωση για 2η χρονιά των εκδηλώσεων που φέρουν το όνομά του, από το Δήμο Χίου, εξέφρασε ο Μίκης Θεοδωράκης. Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στη Χίο σημείωσε ότι τα «Θεοδωράκεια 2006 - πολιτισμός στις ακτές του Αιγαίου» τον ικανοποιούν διότι προωθούν την ελληνοτουρκική φιλία αλλά και διότι προέρχονται από έναν τόπο όπου ο ίδιος πρωτοείδε το φως της ζωής.

Αναφέροντας τις δυσκολίες που είχε αντιμετωπίσει πρωτοστατώντας στην ιδέα της ελληνοτουρκικής φιλίας μεταξύ των λαών, σημείωσε ότι με τις πολιτιστικές και από φέτος και αθλητικές εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα στη Χίο «δίνεται ένα παράδειγμα, ένα χέρι στον απλό λαό, για να κουρελιάσει όλες αυτές τις κάλπικες δήθεν ιδεολογίες που μας πότισαν με μίσος μόνο και μόνο για να εξυπηρετηθούν σκοτεινά συμφέροντα. Αισθάνομαι ευγνωμοσύνη γι' αυτό που γίνεται εδώ», είπε. Ο Μίκης Θεοδωράκης κατήγγειλε επίσης τον πόλεμο που φούντωσε στη γειτονιά μας. Χαρακτήρισε την Ευρώπη «υπηρέτρια των Αμερικανών» και σημείωσε για το Ισραήλ ότι «νομίζουν πως έχουν τη δυνατότητα να σκοτώνουν χωρίς να δίνουν λογαριασμό, με τις ευλογίες των Ηνωμένων Πολιτειών».

Από τον Τύπο 17-7-2006

 

O Mίκης στο Συμπόσιο της Πολιτιστικής Αμφικτυονίας

E-mail Εκτύπωση
Καταιγιστικός ήταν ο Μίκης Θεοδωράκης το Σάββατο 1.7.2006, στην ομιλία του στο Συμπόσιο της Πολιτιστικής Αμφικτυονίας στους Δελφούς, για τη διεθνή πραγματικότητα.

"...Σήμερα οι λέξεις «Ελευθερία», «Δημοκρατία», «Ανθρώπινα Δικαιώματα», «Αλληλεγγύη» έχουν προ πολλού χάσει τη σημασία τους. Σήμερα η συνύπαρξη των Λαών-προβάτων με τα Κράτη-θηρία κάτω από την ίδια στέγη όπως είναι ο ΟΗΕ έχει καταντήσει τραγική φάρσα για τους αδύνατους της γης. Μπροστά σ' αυτό το αδιέξοδο βλέπω μόνο δυο λύσεις: Είτε να πάμε στο βάθος της αιτίας του Κακού και να το χτυπήσουμε με τη θέληση και τη συνεργασία των δυνατών είτε οι αδύνατοι να ψάξουν να βρουν άλλους τρόπους άμυνας στηριζόμενοι αποκλειστικά στις δικές τους δυνάμεις και βασικά στα εκατοντάδες εκατομμύρια των αδυνάτων και μελλοντικών θυμάτων, που όμως συντονισμένα έχουν κάποιες πιθανότητες να αντισταθούν νικηφόρα.

Η συνύπαρξη αυτών των δύο αντίθετων κόσμων είμαι βέβαιος ότι μας οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια προς το Χάος με τον θρίαμβο του Απάνθρωπου πάνω στον 'Ανθρωπο... "

Περισσότερα...
 

Ο Μίκης στην Απαγορευμένη Πόλη

E-mail Εκτύπωση

Συμφωνική μουσική και τραγούδια του στην Έκθεση του Πεκίνου

H μουσική του Mίκη Θεοδωράκη θα ακουστεί για πρώτη φορά στην «Aπαγορευμένη Πόλη», στο Πεκίνο, την Πέμπτη, 22 Iουνίου. Aφορμή, η 3η Διεθνής Tουριστική Eκθεση του Πεκίνου (BITE 2006), όπου η Eλλάδα είναι τιμώμενη χώρα. H υπουργός Tουριστικής Aνάπτυξης Φάνη Πάλλη-Πετραλιά παρουσίασε στις 15-6-06 το ελληνικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα που θα ταξιδέψει στο Πεκίνο: τη Λαϊκή Oρχήστρα «Mίκης Θεοδωράκης», το Λύκειο Eλληνίδων το οποίο θα τραγουδήσει και θα χορέψει ρυθμούς και σκοπούς απ' όλη την Eλλάδα και τους ερμηνευτές των τραγουδιών του M. Θεοδωράκη: τη Nένα Bενετσάνου, τον Nίκο Kουρουπάκη και τον Zάχο Tερζάκη. Tραγούδια λαϊκά και ερωτικά, αλλά και συμφωνική μουσική του συνθέτη θα ακουστεί στο Πεκίνο, με τη σύμπραξη της Συμφωνικής Oρχήστρας του Πεκίνου και της Xορωδίας της Eθνικής Oπερας της Kίνας.

«Zώσα αγιότητα ο Μίκης Θεοδωράκης που εμβολιάζει όχι μόνον εμάς, αλλά και τους πολίτες όλου του κόσμου, στο υψηλό και το ευγενικό...»»(!) αποκάλεσε η υπουργός Tουριστικής Aνάπτυξης τον δημοφιλή Eλληνα συνθέτη.

Ο Mίκης Θεοδωράκης είπε: «Eκτιμώ και θαυμάζω αφάνταστα τον κινέζικο λαό, ιδιαίτερα από τότε που πήρε τις τύχες του στα χέρια του. Σας ζηλεύω όλους εσάς και τους συνεργάτες μου που θα πάτε εκεί. Ποτέ δεν φανταζόμουν ότι η μουσική μου θα ακουγόταν στην «Aπαγορευμένη πόλη» και ο Mάο, που θαύμαζα απεριόριστα, θ' ακούει κάπου εκεί δίπλα, τους ήχους της μουσικής μου».

Από τον Τύπο 16-6-2006

 

Ο Μίκης μέσα από το αρχείο του

E-mail Εκτύπωση

Ψηφιοποιείται το Αρχείο του Μίκη από τη Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Παρτιτούρες, σχέδια, πολιτικά κείμενα, φωτογραφίες, αφίσες, προγράμματα, δημοσιεύματα, μελέτες, σπάνια ηχητικά ή οπτικοακουστικά ντοκουμέντα, διαφημιστικά, δελτία Τύπου συνιστούν το Αρχείο Μίκης Θεοδωράκης που παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση στις 30-5-2006 στο Μέγαρο Μουσικής. Ο Μίκης Θεοδωράκης ανήκει σε εκείνη την κατηγορία δημιουργών που από κάθε εποχή, από κάθε μέρα, από κάθε στιγμή, κρατά «αναμνηστικά»-μάρτυρες ενός πλούσιου έργου και μιας πολύπλευρης προσωπικότητας.

«Ο βασικός λόγος που με έκανε να διαφυλάσσω τα χειρόγραφά μου, ήταν ότι ένιωθα την ανάγκη, κάθε φορά που ήθελα να κάνω ένα βήμα μπροστά, να γυρίζω πριν προς τα πίσω», εξήγησε ο ίδιος χθες στην εκδήλωση για την πρώτη παρουσίαση του ψηφιοποιημένου αρχείου του, πολύτιμου αποκτήματος της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας «Λίλιαν Βουδούρη». Από το 1997, που το παραχώρησε ο ίδιος, το υλικό ταξινομήθηκε, καταγράφηκε, αριθμήθηκε, καταλογογραφήθηκε και αναπαράχθηκε σε μικροφίλμ. Ταυτόχρονα, δημιουργήθηκε μια βάση αναζήτησης στην ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης (www.mmb.org.gr).

Τα στοιχεία του Αρχείου παρουσίασε η διευθύντρια της Βιβλιοθήκης Στεφανία Μεράκου, διευκρινίζοντας ότι το αρχείο χωρίζεται σε 4 κύρια μέρη:

  1. Το Μουσικό Αρχείο (36.000 φύλλα, χειρόγραφες παρτιτούρες, σχέδια και διασκευές από όλες τις δημιουργικές περιόδους του συνθέτη),
  2. το Αρχείο Κειμένων (56.000 φύλλα ταξινομημένα στις κατηγορίες «Αλληλογραφία», «Πολιτικά», «Πολιτιστικά», «Ποικίλα»),
  3. το Αρχείο Αποκομμάτων Τύπου (400 τόμοι με χρονολογικώς ταξινομημένα δημοσιεύματα του ελληνικού και ξένου Τύπου) και
  4. το Αρχείο Ποικίλου Υλικού (με 120 αφίσες, 270 προγράμματα, οπτικοακουστικό υλικό, μελέτες για το έργο του, φωτογραφίες, μετάλλια και ποικίλα έντυπα).

Η ψηφιοποίηση του Αρχείου, μια τεράστια σε όγκο και σε ποιότητα δουλειά, ξεκίνησε την 1η Σεπτεμβρίου 2005 και θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2006. Στις αρχές του 2007 ο ερευνητής θα μπορεί μέσω Διαδικτύου να μελετά από οπουδήποτε το Αρχείο Μίκη Θεοδωράκη: να βλέπει την παρτιτούρα ενός έργου, προγράμματα συναυλιών, φωτογραφίες, να ακούει ηχογραφήσεις, να διαβάζει κείμενα.

Από τον Τύπο 31-5-2006

 

O Mίκης επίτιμος Διδάκτορας και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

E-mail Εκτύπωση

O Mίκης καλεί σε αντίσταση: Eλευθερία σημαίνει ευθύνη

«Αντισταθείτε όσο είναι καιρός»

«Φυλαχθείτε! Αντισταθείτε! Φυλαχθείτε και αντισταθείτε όσο υπάρχει ακόμα καιρός, γιατί σε λίγο θα είναι αργά». Μ' αυτό το σύνθημα, ο Μίκης Θεοδωράκης στην ομιλία-διάγγελμα απευθύνθηκε προς τους 'Ελληνες, κατά την αναγόρευσή του σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Eιδική τιμητική εκδήλωση διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας την Πέμπτη 25 Μαΐου 2006 στο Βόλο προς τιμήν του Μίκη Θεοδωράκη κατά την οποία του απονεμήθηκε το Χρυσό Μετάλλιο, η ανώτατη διάκριση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και αναγορεύτηκε Επίτιμος Διδάκτορας του.

Μετά την απονομή και επίδοση του Χρυσού Μεταλλίου του Πανεπιστημίου Θεσσαλία και της περγαμηνής του Ψηφίσματος από τον Πρύτανη προς τον Μίκη Θεοδωράκη, ακολούθησε η βαρυσήμαντη ομιλία του.

Η εκδήλωση έκλεισε με μουσικό πρόγραμμα αφιερωμένο στον Μίκη Θεοδωράκη με τίτλο: "Έχε το νου σου στο παιδί" από τα Μουσικά Σύνολα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Περισσότερα...
 

Γαλλική ανώτατη διάκριση στον Μίκη Θεοδωράκη

E-mail Εκτύπωση
Με την υψηλότερη διάκριση της γαλλικής Δημοκρατίας σε ξένες προσωπικότητες, για την προσφορά τους στις Τέχνες, την Πολιτική και τις Επιστήμες, θα τιμηθεί ο Μίκης Θεοδωράκης, στη διάρκεια ειδικής τελετής, που θα πραγματοποιηθεί στη γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα, στις 17 Μαΐου.

Η Γαλλίδα υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Catherine Colonna, η οποία θα έλθει ειδικά γι' αυτό το σκοπό στην Ελλάδα, θα απονείμει στο μεγάλο μουσικοσυνθέτη μας, το βαθμό του Commandeur της Λεγεώνας της Τιμής, για τη σημαντική συμβολή του στους τομείς της Τέχνης και της Πολιτικής.

Η απόφαση του προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας να προάγει το Μίκη Θεοδωράκη στο βαθμό του Commandeur -τον ανώτατο βαθμό της Λεγεώνας της Τιμής-, ανακοινώθηκε από το Σύμβουλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου της χώρας, Louis Gautier και το Διδάκτορα της Σορβόνης, σύμβουλο σε θέματα Tέχνης και Πολιτισμού, Γιώργο Αρχιμανδρίτη, στη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι, την περασμένη Παρασκευή, παρουσία του Έλληνα πρέσβη στη γαλλική πρωτεύουσα, του Jack Lang και πολλών προσωπικοτήτων από το χώρο της Τέχνης και της Πολιτικής.

Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει ήδη τιμηθεί με τη Λεγεώνα της Τιμής στο βαθμό του Offisier, το 1996, με απόφαση του τότε προέδρου της γαλλικής Δημοκρατίας, για την προσφορά του στην Τέχνη και τη συμβολή του στον αγώνα για την ειρήνη, τη Δημοκρατία και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

ΑΠΕ 1-5-06

 

Mίκης: H πραγματική ελευθερία είναι η υπευθυνότητα

E-mail Εκτύπωση

TIMHTIKH EKΔHΛΩΣH ΣTO ΠAΛAI NTE ΣΠOP THΣ ΘEΣΣAΛONIKHΣ

οργάνωσαν από κοινού οι A', B', Γ', Δ' και E' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης στις 10-4-2006

Μίκης Θεοδωράκης«Σας ευχαριστώ για την πρωτοβουλία σας να τιμήσετε το έργο μου», λέει ο συνθέτης, «και προ παντός τη συνεισφορά μου στον πολιτισμό και τη δημοκρατία. 'Αλλωστε αυτά τα δύο πάνε μαζί, μιας και δεν μπορεί να υπάρξει πολιτισμός χωρίς δημοκρατία, όπως και δημοκρατία χωρίς πολιτισμό. Φυσικά πάνω απ' όλα πρέπει να υπάρχει ελευθερία, γιατί τη δημοκρατία μόνο ελεύθεροι άνθρωποι μπορούν να την επιβάλουν».

Ο Μίκης απευθυνόμενος στους νέους σημειώνει:

«Ποιος είναι ο πραγματικά και ολοκληρωτικά ελεύθερος; Ελεύθερος είναι ο υπεύθυνος. Ο υπεύθυνος για τον εαυτό του και για τον άλλον, για την πόλη του και για όλες τις πόλεις, για τη χώρα του και για όλες τις χώρες του κόσμου». Κάλεσε δε τους καθηγητές και τους μαθητές να ρίξουν τις μάσκες, να πετάξουν μακριά τις μεταμφιέσεις και να αποκαλύψουν το αληθινό πρόσωπο της εξουσίας «στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, που χτυπά στα πιο ευαίσθητα σημεία των λαών, όπως είναι η συλλογική τους μνήμη και ο εθνικός τους πολιτισμός. Λαός χωρίς μνήμη και χωρίς δικό του πολιτισμό δεν μπορεί να έχει τη δική του δημοκρατία. Εκείνο που προέχει για την ανθρωπότητα είναι να σώσουμε την ειρήνη».

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης πλαισιώθηκε με συναυλία, απαγγελίες ποιημάτων του Μίκη Θεοδωράκη, προβολές εικόνων από τη ζωή του. Τραγούδησαν οι: Μανώλης Ρασούλης, Παντελής Θεοχαρίδης, Λιζέτα Καλημέρη, Παναγιώτης Καραδημήτρης, Ανδρέας Καρακότας, Θωμάς Κοροβίνης, Μαρία Κουγιουμτζή, Σωτηρία Λεονάρδου, Γιάννης Μήτσης, Μαρία Φωτίου, Μανώλης Χατζημανώλης κ.ά.

Περισσότερα...
 

Το Φάληρο τιμά τον Μίκη, 17 Μαρτίου 2006

E-mail Εκτύπωση
Μίκης ΘεοδωράκηςΣυναυλία προς τιμήν του Μίκη Θεοδωράκη από το Δήμο Παλαιού Φαλήρου με τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» και με ερμηνευτές τον Δημήτρη Μπάση και τη Μαριλένα Λευκιμμιάτη σ' ένα πρόγραμμα με την κινηματογραφική και θεατρική μουσική του συνθέτη. Μια αναδρομή στο έργο του Θεοδωράκη που περιλαμβάνει τα πιο γνωστά λαϊκά του τραγούδια καθώς και μπαλάντες του από ταινίες και παραστάσεις.

«Αγαπώ το Παλιό Φάληρο, τον Φλοίσβο και τον Σαρωνικό. Χίλιες δυο πολύτιμες αναμνήσεις από το 1943 και πέρα με ενώνουν μαζί τους», εξηγεί σε επιστολή του στον δήμαρχο Π. Φαλήρου, Γιάννη Φρέρη, ο Μίκης .«Στην Κατοχή εκεί κατεβαίναμε για τα μπάνια μας», προσθέτει. «Εκεί στα 1944 στα γαλανά νερά αποφασίσαμε με τη Μυρτώ να ζήσουμε μαζί κι ίσως γι' αυτό είμαστε πάντα μαζί εξήντα ολόκληρα χρόνια». «Εκεί», θυμάται ο Θεοδωράκης, «τη μέρα που έφευγαν οι Γερμανοί έκοψα τα καλώδια και έτσι σώθηκαν όλα τα κτίρια γεμάτα πολεμικά υλικά της γερμανικής αεροπορίας γύρω από τον Ιππόδρομο. Εκεί, στον Φλοίσβο, είχα το σκάφος μου και σεργιανούσα στον Σαρωνικό, στην Αίγινα, στη Σαλαμίνα... Γι' αυτό στο Φάληρο της μνήμης και της αγάπης φυσικά δωρίζω ό,τι μου ζητήσουν». Ετσι, όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, ο 80χρονος συνθέτης αποφάσισε για πρώτη φορά να δωρίσει μια μουσική του σε πόλη. Στο Φάληρο. Αυτή η μουσική δεν είναι άλλη από τους «Χαρταετούς» που βεβαίως θα ερμηνευτούν τη βραδιά της 17ης Μαρτίου.

 

Διεθνές, Διεπιστημονικό Συμπόσιο προς τιμήν του Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. ΜIΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

E-mail Εκτύπωση

Μίκης ΘεοδωράκηςΔιεθνές, Διεπιστημονικό Συμπόσιο προς τιμήν του Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. ΜIΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ, με τίτλο «ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΑΡΜΟΝΙΑ » από τo Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, της Φιλοσοφικής Σχολής, του Πανεπιστημίου Κρήτης στις 10 και 11 Μαρτίου 2006, στην Χερσόνησο Ηρακλείου.

"ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΑΡΜΟΝΙΑ" Η ομιλία του Μίκη Θεοδωράκη στο Συμπόσιο

Συνέντευξη Tύπου του Μίκη Θεοδωράκη μετά το Συμπόσιο

Περισσότερα...
 

ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ - ΕΡΓΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΩΜΑΤΙΟΥ

E-mail Εκτύπωση
8.2.2006, 20.30΄, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Μητρόπουλου.
Θέμα και παραλλαγές για σόλο βιολί (Παγκόσμια πρεμιέρα)
Πασσακάλια για δύο πιάνα
Λυρικώτατα (ποίηση Γιάννη Θεοδωράκη)
Οιδίπους τύραννος για κουαρτέτο εγχόρδων
Καβάφης (Παγκόσμια πρεμιέρα)
Βεατρίκη (ποίηση Διονύση Καρατζά, Μίκη Θεοδωράκη)
Ερμηνεύουν:
ο βαρύτονος Χάρης Αδριανός
το ΝΕΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ του Γιώργου Δεμερτζή
και οι μουσικοί
Τατιάνα Παπαγεωργίου, Νίκος Λαλιώτης: πιάνο
Γιάννης Τσελίκας: όμποε
Χριστίνα Παντελίδου: κορ-ανγκλαί
Γιάννης Σαμπροβαλάκης: κλαρινέτο
Γιώργος Φαρούγγιας: φαγκότο  
 

ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ: ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΑΡ. 2 - ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΓΗΣ MANOYEL DE FALLIA: ΝΥΧΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΙΣΠΑΝΙΚΟΥΣ ΚΗΠΟΥΣ

E-mail Εκτύπωση
12.1.2006, 20.30΄, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Φίλων της Μουσικής
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Παιδική Χορωδία Λεοντείου (Δ/νση Κατερίνα Βασιλικού)
Σολίστ (πιάνο) Μαρία Αστεριάδου
Διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης
Την Συμφωνία αρ. 2 ο Θεοδωράκης την έγραψε σε δύο περιόδους στο Παρίσι:
  • στα 1954-58 και
  • στα 1982, οπότε και την ολοκλήρωσε.
Στην αρχή προοριζόταν να ανεβεί ως μπαλέτο στα Μποσλόι με θέμα την οικολογική καταστροφή και τον κίνδυνο ενός πυρηνικού πολέμου. Για τον λόγο αυτόν πρόσθεσε στο τέλος του 3ου μέρους παιδική χορωδία, γιατί ήθελε το μήνυμα της επικείμενης καταστροφής να ακουστεί με το χρώμα της αθωότητας των παιδικών φωνών: (Οι στίχοι είναι δικοί του).
Το τραγούδι της Γης
δεν τ' άκουσες ποτέ
ούτε θ' ακούσεις πια.
Σκότωσες όλα τα πουλιά
τα δάση
το νερό
το λαμπερό νερό
τον ποταμό.
Πάει...
Σκότωσες το χώμα
τον ήλιο
την καρδιά σου.
Ποτέ δεν θα ξαναδείς
το χρώμα τ' ουρανού
δεν θ' ακούσεις ποτέ
τον ήχο των χρωμάτων.
Σαν βολίδα προχωρείς στο χάος.
Στερνή φορά ας ακουστεί μες στη σιωπή
το τραγούδι της Γης.
Πριν τελικά τυλιχτώ στο χάος
ένα "γεια σου" θα πω στη ζωή.
Το έργο έχει τέσσερα μέρη και διαρκεί μια ώρα. Εκτός από το 4ο μέρος που κατά το μεγαλύτερο τμήμα του βασίζεται σε Κρητικούς ρυθμούς και είναι γεμάτο ζωή, δύναμη, λάμψη και αισιοδοξία, τα τρία προηγούμενα έχουν τη σφραγίδα των δραματικών και τραγικών στοιχείων που χαρακτηρίζουν την ψυχολογία του συνθέτη εκείνη την εποχή (1954-58).
Κάπου μάλιστα ο ίδιος χαρακτηρίζει αυτό το έργο ως «αντιμακρόνησο», με την έννοια ότι ξαναφέρνοντας στην επιφάνεια τα πάθη του πρόσφατου παρελθόντος, είναι σαν να προσπαθεί να τα ξορκίσει...
Υπενθυμίζουμε ότι ο Μίκης Θεοδωράκης καθ' όλη την περίοδο του εμφυλίου πολέμου, αψηφώντας τις αντίξοες συνθήκες μέσα στις οποίες ζούσε, προσπαθούσε να γράφει συμφωνικά έργα, με κορυφαίο την Πρώτη του Συμφωνία. Η προσπάθεια που καταβάλλει για να κατακτήσει μια προσωπική μουσική έκφραση, είναι πολύ μεγάλη. Κι αυτό φαίνεται από την πρόοδο που υπάρχει από έργο σε έργο. Οι δυσκολίες όμως είναι πολύ μεγάλες, γιατί υπάρχει και ένας πρόσθετος λόγος: το γεγονός ότι γράφει μόνο με την σκέψη του, χωρίς πιάνο και χωρίς τη δυνατότητα να ακούει τα έργα του για να τα ελέγχει.
Για τον λόγο αυτό, όταν βρέθηκε στο Παρίσι ελεύθερος, χωρίς καταναγκασμούς και φοβίες, προχώρησε με άλματα προς την κατεύθυνση της κατάκτησης νέων μέσων μουσικής έκφρασης, με αποκορύφωμα την εφαρμογή ενός προσωπικού συστήματος μουσικής σύνθεσης, του συστήματος των «τετραχόρδων».
Από την άποψη αυτή τη 2η Συμφωνία αποτελεί πρότυπο τόσο της εφαρμογής αυτού του συστήματος όσο και της μεγάλης του ωριμότητας, τόσο με τον πλούτο των μουσικών ιδεών, την υψηλή τεχνική και την αστείρευτη φαντασία στους τρόπους επεξεργασίας, πλοκής και ανάπτυξης όσο και στην προσωπική τέχνη της ενορχήστρωσης, που αποτελεί αληθινή πρόκληση τόσο για τον μαέστρο όσο και για τα σύγχρονα μεγάλα συμφωνικά συγκροτήματα.
Τέλος εντελώς πρωτότυπη είναι και η μουσική γραφή του solo πιάνου, οι δε συνδυασμοί πιάνου και ορχήστρας δημιουργούν στιγμές μοναδικές σε λάμψη, δύναμη και δραματικό πάθος.
 

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ - ΙΣΤΟΡΙΕΣ

E-mail Εκτύπωση

Μίκης ΘεοδωράκηςΤην Τρίτη 13-6-2006 παρουσιάστηκε στα Χανιά από το Νομάρχη Γιώργο Κατσανεβάκη, τον Αντινομάρχη Γιώργο Αγοραστάκη και την Εμυ Παπαβασιλείου, η νέα παραγωγή της Νομαρχίας Χανίων με τίτλο ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ - ΙΣΤΟΡΙΕΣ. Πρόκειται για υποδειγματικό εκπαιδευτικό υλικό που θα δοθεί σ' όλα τα σχολεία της Κρήτης. Περιλαμβάνει 2 CD και ένα βιβλίο με την ιστορία και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη.

To cd περιλαμβάνει προσωπικές ΙΣΤΟΡΙΕΣ του Μίκη Θεοδωράκη, τις οποίες αφηγείται ο ηθοποιός Αλέξανδρος Λογοθέτης, και οι οποίες συνοδεύονται από αντιπροσωπευτικά μουσικά δείγματα από το πολύπλευρο έργο του συνθέτη αλλά και από μουσικά αποσπάσματα έργων που επηρέασαν αποφασιστικά τη μουσική του πορεία. Κατευθυντήριο άξονα για τη δόμηση του υλικού αποτέλεσαν οι ΙΣΤΟΡΙΕΣ που προέρχονται από βιογραφικά ή αυτοβιογραφικά βιβλία του Μίκη Θεοδωράκη και ακολουθούν κατά κανόνα, χρονολογική σειρά. Πολλές από τις ιστορίες, αναφέρονται στις εμπειρίες, στους προβληματισμούς και τα ερωτήματα του μικρού μαθητή και του έφηβου Μίκη, τα οποία απασχολούν με τον ίδιο τρόπο, ανεξάρτητα από τις επιφανειακές αλλαγές, τα παιδιά και τους νέους όλων των εποχών.

Το βιβλίο, που έχει ως εξώφυλλο, αντίγραφο εξωφύλλου αυθεντικού τετραδίου του

15χρονου μαθητή Μιχαήλ Θεοδωράκη στο οποίο έγραφε τις πρώτες μουσικές συνθέσεις του, περιλαμβάνει:

  1. Ενδεικτικές παιδαγωγικές προτάσεις για τη χρήση του υλικού στην Α΄βάθμια και Β΄βάθμια εκπαίδευση, τις οποίες επεξεργάστηκαν ομάδες εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τους οποίους ευχαριστούμε θερμά γι΄αυτό.
  2. Βιογραφικό σημείωμα και την εργογραφία του Μίκη Θεοδωράκη.
  3. Ενημερωτικό υλικό για τα γεγονότα, ιστορικά και πολιτιστικά, ελληνικά και παγκόσμια και επεξηγήσεις των μουσικών όρων στους οποίους γίνεται αναφορά στο cd. Περιλαμβάνει επίσης, τους στίχους των τραγουδιών, τα βιογραφικά των συντελεστών και τα στοιχεία παραγωγής των μουσικών έργων που ακούγονται καθώς και σχόλια του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη και μελετητών του έργου του.
  4. Φωτογραφίες και άλλο οπτικό υλικό, όπως «Ο Γαλαξίας» και «Οι αστερισμοί», που περιέχουν τους τίτλους των έργων του Μίκη και τα ονόματα των ποιητών τους οποίους μελοποίησε, γραμμένα σε σχηματισμούς αστερισμών. (Τους χάρτες αυτούς, έχει κάνει ο ίδιος ο Μίκης, ο οποίος έχει μια ιδιαίτερη σχέση με το σύμπαν και την αρμονία του. Το πρωτότυπο βρίσκεται στη Μεγάλη μουσική βιβλιοθήκη της Ελλάδας «Λίλιαν Βουδούρη»).
  5. Τις πηγές απ΄ όπου αντλήθηκε το παραπάνω υλικό καθώς και βιβλιογραφία και ιστοσελίδες στις οποίες μπορούν να ανατρέξουν όσοι ενδιαφέρονται για περισσότερα στοιχεία.

Ο Μίκης Θεοδωράκης στο χαιρετισμό του γράφει τα εξής:

"Μετά το τόσο άψογα οργανωμένο ΣΥΝΕΔΡΙΟ και την θαυμάσια έκδοσή του σε Βιβλίο με την φροντίδα πάντοτε της Νομαρχίας Χανίων, ακολουθεί αυτό το πρωτότυπο εκπαιδευτικό εγχείρημα με την ταυτόχρονη έκδοση και κυκλοφορία σε βιβλίο και CD, κάτι που για πρώτη φορά νομίζω ότι γίνεται στη χώρα μας και που αφορά ένα σύγχρονο και ζώντα Έλληνα καλλιτέχνη.

Από την άποψη αυτή θεωρώ τον εαυτό μου προνομιούχο και τυχερό ανάμεσα σε τόσους και τόσους συναδέλφους μου ποιητές, συνθέτες, ζωγράφους, συγγραφείς κλπ. που με το έργο τους έχουν αναδείξει τη σύγχρονη Ελλάδα σε μια χώρα με πλούσιο, μοναδικό, πρωτότυπο και προ παντός Ελληνικό Πολιτισμό, ο οποίος θα έπρεπε από καιρό να διδάσκεται στα σχολεία της πατρίδας μας σαν μια πολύτιμη πνευματική τροφή και μοναδικό όπλο για την διαμόρφωση του ελληνικού χαρακτήρα και ήθους. Δηλαδή αυτών των δύο στοιχείων που βάλλονται και κακοποιούνται σήμερα περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο.

Θέλω λοιπόν να συγχαρώ και να ευχαριστήσω όλους τους υπευθύνους και πρωταγωνιστές αυτού του εκπαιδευτικού βιβλίου, οι οποίοι χωρίς βοήθεια μπόρεσαν να ξεπεράσουν όλες τις μεγάλες δυσκολίες για να φτάσουν σ' αυτό το θαυμάσιο αποτέλεσμα.

Και πρέπει να ομολογήσω ότι έχοντας το προνόμιο να είμαι από τους πρώτους αναγνώστες-ακροατές, σαν ένα ... νέο παιδί που είμαι, μόλις ... 81 ετών, ένοιωσα υπέροχα! Είμαι βέβαιος ότι το ίδιο θα νοιώσουν και όλοι οι συνομίληκοί μου, ανεξαρτήτως ηλικίας, προ παντός όμως οι μαθητές και οι μαθήτριες της Κρήτης, στους οποίους και απευθύνεται".

Περισσότερα...
 

Μίκης Θεοδωράκης: Ο άνθρωπος, ο δημιουργός, ο μουσικός, ο πολιτικός, ο Κρητικός και ο Οικουμενικός

E-mail Εκτύπωση
Μίκης ΘεοδωράκηςΤα πρακτικά του Συνεδρίου "Μίκης Θεοδωράκης", Χανιά 29-31/7/2005, κυκλοφορούν σ' ένα καλαίσθητο τόμo.

Έκδοση: ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΧΑΝΙΩΝ .

Διάθεση από το Παγκρήτιο Σύλλογο των Φίλων του Μίκη Θεοδωράκη.

 

 

"ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ - ΑΞΙΟΣ ΕΣΤΙ" - ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΚΑΣΕΤΙΝΑΣ

E-mail Εκτύπωση

Ο ραδιοφωνικός σταθμός SKY 100,3 και η δισκογραφική εταιρία ΜΙΝΩΣ-ΕΜΙ κυκλοφόρησαν την Κασετίνα «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ - ΑΞΙΟΣ ΕΣΤΙ» με 59 CD και 1 DVD.

Ακούγονται οι αφηγήσεις του Μίκη Θεοδωράκη, όπως μεταδόθηκαν το 2003 και 2004 από τον ραδιοσταθμό του SKY στη σειρά «Ντοκουμέντα» του Γιώργου Μαλούχου, που συνοδεύονται από χίλια περίπου τραγούδια ή αποσπάσματα τραγουδιών, μουσικές από μπαλέτα, μουσική δωματίου και όπερες, καλύπτοντας έτσι το σύνολο του έργου του Θεοδωράκη σε όλο του το φάσμα. Η κασετίνα διατίθεται σε όλα τα κεντρικά δισκοπωλεία και βιβλιοπωλεία.

 

"Μίκης Θεοδωράκης - κινηματογραφική μεταφορά της ζωής και του έργου του"

E-mail Εκτύπωση

Μίκης ΘεοδωράκηςΣ' ένα πολυτελές λεύκωμα και διπλό αυτοβιογραφικό DVD

Μια έκδοση-ντοκουμέντο για τον βίο και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη. Αποτελείται από ένα πολυτελές δίγλωσσο (ελληνικά-αγγλικά) λεύκωμα, με κείμενα και φωτογραφίες από τη διαδρομή του Θεοδωράκη, καθώς και δύο DVD του ιδίου περιεχομένου. Τίτλος του: «Μίκης Θεοδωράκης - κινηματογραφική μεταφορά της ζωής και του έργου του» - έκδοση της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας Αρχείο Κρήτης του Γιώργου και της Ηρώς Σγουράκη.

Ειδικότερα, το βιβλίο-λεύκωμα περιλαμβάνει 650 σπάνιες φωτογραφίες (από ολόκληρη την πορεία της ζωής του), ντοκουμέντα (χειρόγραφα, πρώτες παρτιτούρες, αυτόγραφα, σχέδια, σκίτσα και συμειώματα του συνθέτη). Χωρίζεται σε 60 κεφάλαια και «χρονολόγιο», που είναι μια πλήρης καταγραφή της ζωής και του έργου του, σε όλα τα παράλληλα γεγονότα τα οποία διαδραματίζονται στην Ελλάδα και σε ολόκληρο τον κόσμο, χρόνο χρόνο, από τη γέννησή του, το 1925 μέχρι το 2003. Τα δύο DVD περιλαμβάνουν την αυτοβιογραφική εξιστόρηση του συνθέτη - από τις οικογενειακές του ρίζες έως και τη δικτατορία. Για τους αγγλόφωνους υπάρχει υποτιτλισμός στ' αγγλικά. Η σκηνοθεσία είναι της Ηρώς Σγουράκη και η παραγωγή του Γιώργου Σγουράκη.

 

ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ - "ΕΡΗΜΙΑ"

E-mail Εκτύπωση
Μίκης ΘεοδωράκηςΜίκης ΘεοδωράκηςΤο νέο έργο του Μίκη ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ με τον τίτλο "ΕΡΗΜΙΑ, με καινούρια τραγούδια σε στίχους Λευτέρη ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, με ενορχήστρωση από το Σταύρο ΞΑΡΧΑΚΟ κυκλοφορεί σε cd από τη Legend. Τραγουδούν: Μαρία Φαραντούρη και Μανόλης Μητσιάς.
« Η Ερημιά μέσα στη διαδρομή μου στο ελληνικό τραγούδι κλείνει έναν κύκλο που ξεκίνησα με τον Επιτάφιο στα 1960. Όπως στον Επιτάφιο υπάρχουν στοιχεία αναγνωρίσιμα από διάφορες μουσικές της Ελλάδας, το ίδιο και στην Ερημιά μπορεί κανείς να ανιχνεύσει διάφορες μουσικές στιγμές που με επηρέασαν και με διαμόρφωσαν ως συνθέτη. Θα έλεγα άλλωστε ότι ο κύκλος αυτών των 12 τραγουδιών είναι αυτοβιογραφικός, με κεντρικό άξονα τον Έρωτα, που τον τραγουδώ κάθε φορά με άλλο "βλέμμα". Πότε του έφηβου και πότε του ώριμου άντρα, πότε του "στρατευμένου" και πότε του φαντάρου και της ανέμελης συντροφιάς. Πρόκειται για διάφορες μεταμορφώσεις του απλού Έλληνα στα μονοπάτια και τις διασταυρώσεις της εθνικής μας ζωής, όπως τις βίωσα μέσα στην καρδιά του ελληνικού λαού και της νεότερης ιστορίας. Και τώρα, από την προσπάθειά μου να ξανακάνω τις μνήμες αυτές καινούρια τραγούδια, προέκυψε ένα νέο έργο που θέλω να πιστεύω ότι θα σταθεί πλάι σε ό,τι ωραιότερο έκανα μέχρι τώρα στον τομέα του απλού και του άμεσου τραγουδιού. Σ' αυτό συντείνει αποφασιστικά η συμβολή του Λευτέρη Παπαδόπουλου, του κατ' εξοχήν ποιητή του έρωτα και της καθημερινής μας ζωής στην ευγενέστερη, την πλέον ανθρώπινη και την πιο ελληνική εκδοχή της.
Μ' αυτόν, το 77ο κύκλο τραγουδιών μου, μέσα από χίλιες δυο αναζητήσεις και μεταμορφώσεις από κύκλο σε κύκλο, οδηγούμαι και πάλι στα ήρεμα και γνώριμα νερά των τραγουδιών με τα οποία ξεκίνησα πριν από 45 χρόνια και που βρέθηκαν από τότε στις καρδιές και στα χείλη χιλιάδων απλών ανθρώπων, Ελλήνων και ξένων.
Το γεγονός ότι εμπιστεύτηκα την ενορχήστρωση στον Σταύρο Ξαρχάκο, πέρα από αυτή καθαυτή τη μουσική σημασία που έχει ασφαλώς η προτίμηση αυτή, κρύβει και ένα βαθύ συμβολισμό, καθώς ο Σταύρος Ξαρχάκος μαζί με τον Λευτέρη Παπαδόπουλο ήταν οι πρώτοι καλλιτέχνες που έμελλε να κάνουν μια τρανταχτή είσοδο στην περιοχή αυτής της νέας μορφής τραγουδιού που, κρατώντας όλη την ποιότητα στίχων και μουσικής, έγινε "λαϊκό" με όλη τη σημασία της λέξης. Από 'κεί και πέρα η "Άπονη Ζωή" και η "Φτωχολογιά, χέρι χέρι με τη "Δραπετσώνα" και το "Μάνα μου και Παναγιά", σηματοδοτούν το ξημέρωμα μιας νέας άνοιξης του ελληνικού τραγουδιού με την παρουσία μιας πλειάδας άξιων συνθετών, ποιητών και τραγουδιστών. Όλοι αυτοί δημιούργησαν το νεότερο ελληνικό λαϊκό τραγούδι που γνώρισε τη γενική αποδοχή και αγάπη, κατακτώντας πλατύτερα κοινωνικά στρώματα και διαδραματίζοντας ενεργητικό ρόλο στο πλευρό του αγωνιζόμενου ελληνικού λαού.
Τον Σταύρο Ξαρχάκο, επί πλέον, τον αγαπώ και τον θαυμάζω ως συνθέτη που κατόρθωσε, διατηρώντας την ευγένεια και την αυστηρότητα της Τέχνης του, να γίνει λαϊκότερος κι απ' το λαϊκότερο τραγουδοποιό και να φωλιάσει έκτοτε στις καρδιές των Ελλήνων. Έτσι η σύνδεσή μου μαζί του μέσω της Ερημιάς μου χαρίζει μεγάλη συγκίνηση και πνευματική πληρότητα.
Το ίδιο αγαπώ και θαυμάζω τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, με τον οποίο μπορούμε επιτέλους τώρα, μετά από τόσα χρόνια... κρυφού έρωτα, να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο έργο στο ελληνικό κοινό.
Τι να πω για τη Μαρία Φαραντούρη; Η Μαρία είναι ένα κομμάτι του εαυτού μου. Ένα μεγάλο μέρος της μουσικής μου. Το ότι ευτύχησα να τη δω να ερμηνεύει αυτό τον κύκλο, το θεωρώ εύνοια της θεάς Τύχης, που με αξιώνει να ζήσω άλλη μια συνταρακτική ανθρώπινη, ψυχική και καλλιτεχνική εμπειρία.
Τέλος, ο κύκλος κλείνει με τον Μανόλη Μητσιά. Κανείς δεν ξέρει ότι στα πέτρινα χρόνια της Χούντας μπόρεσε να σπάσει την απομόνωσή μου και να με επισκεφθεί, όταν βρισκόμουν σε κατ' οίκον περιορισμό στο Βραχάτι, στα 1968, όταν ήταν ακόμα παιδί. Τότε που τον άκουσα θυμάμαι ότι ήθελα να γίνει ερμηνευτής των τραγουδιών μου. Όμως ήμουν απαγορευμένος κι εκείνος ακολούθησε το φωτεινό δρόμο του κατακτώντας κορυφαία θέση στη χορεία των Ελλήνων τραγουδιστών. Παρ' όλα αυτά, μια μόνο φορά συναντηθήκαμε ως τώρα, πριν λίγα χρόνια, στην Πολιτεία Γ'. Και να τώρα, ύστερα από 37 ολόκληρα χρόνια πραγματοποιείται και πάλι αυτό το μεγάλο κοινό μας όνειρο. Τι άλλο θέλω για να είμαι ευτυχής;»
Γράφει ο Μίκης Θεοδωράκης στο ένθετο βιβλιαράκι του δίσκου.
 

Η Ερημιά μου, ηρεμία μου

E-mail Εκτύπωση
Μίκης Θεοδωράκης...Όσον αφορά τον εαυτό μου, νιώθω την ανάγκη και κλείνομαι όλο και πιο πολύ μέσα μου. Η ψυχική ηρεμία που επιδιώκω ή η ΕΡΗΜΙΑ δεν έχει τίποτα το αρνητικό. Αντιθέτως με βοηθά να δουλεύω πνευματικά πολύ πιο ουσιαστικά από πριν.
Σε ό,τι αφορά τους άλλους -την κοινωνία- διαπιστώνω ότι συνεχώς λιγοστεύουν όλα εκείνα που κάποτε έφερναν τους ανθρώπους τον έναν κοντά στον άλλον...
Ένα κείμενο του συνθέτη, αντί συνέντευξης, με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του δίσκου του «Ερημιά». ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 04/02/2006

Περισσότερα...
 

Διάλογοι & Διαλογισμοί

Ομιλίες & Κείμενα

Διεθνές Συνέδριο

"εκ βαθέων"

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ